Index

Heldring Business School

Hoofdstuk 3 Overgangsnormen

3.1 Beleid

Tijdens het schooljaar zijn er drie periodes. Het 1e en 2e rapport worden door de mentor op ouderavonden aan de wettelijke vertegenwoordigers uitgereikt tijdens een voortgangsgesprek. Het 3e (en laatste) rapport wordt meegegeven aan de leerlingen, of ouders/verzorgers worden uitgenodigd indien de resultaten daartoe aanleiding geven. Alle ouders worden gebeld over rapport 3, om op die manier het jaar af te sluiten.

Het beleid is erop gericht dat leerlingen zo snel mogelijk op de voor hen meest geschikte plaats terecht komen, zodat zij zich goed kunnen ontplooien. De kans op doubleren wordt hierdoor zo klein mogelijk. Op basis van de overgangsnormen wordt bepaald of de leerling wordt bevorderd naar het volgende leerjaar. De overgangsnormen staan hieronder.

3.2 Overgangsnormering

3.2.1 Overgangsnormering onderbouw

Gedurende het schooljaar worden drie rapporten uitgereikt. De weging per rapport is voor de onderbouw als volgt:

  • eerste rapport 1x
  • tweede rapport 2x
  • derde rapport 2x

De school maakt gedurende het schooljaar gebruik van gecertificeerde toetsen (LVS-toetsen) voor Nederlands, Engels en rekenen. De resultaten van deze toetsen worden meegewogen bij de overgang. In geval van opstroom (= naar een hogere leerweg) worden de resultaten uit deze toetsen ook meegewogen.

In de onderbouwzijn de vakken onderverdeeld in drie clusters. In de tabellen kunt u de verdeling zien. Hierin is aangegeven wat de eisen zijn voor bevordering en opstroom. Over het algemeen is een leerling bevorderd als hij/zij:

  • voor elk cluster gemiddeld een 6 of hoger staat;
  • niet meer dan 1 onvoldoende heeft in cluster 1 en deze onvoldoende niet lager is dan een 5.
Van klas 1 BBL naar klas 2 BBL*
Cluster 1Cluster 2Cluster 3
EngelsAardrijkskundeICT
NederlandsBiologieBeeldende vorming
WiskundeGeschiedenisLichamelijke Oefening
Economie
Gemiddelde = min. 6.0Gemiddelde = min. 6.0Gemiddelde = min. 6.0
Van klas 2 BBL naar klas 3 BBL*
Cluster 1Cluster 2Cluster 3
EngelsAardrijkskundeICT
NederlandsBiologieBeeldende vorming
WiskundeEconomieVerzorging
GeschiedenisLichamelijke Oefening
Nask
Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0
Van klas 1 KBL naar klas 2 KBL*
Cluster 1Cluster 2Cluster 3
EngelsAardrijkskundeICT
NederlandsBiologieBeeldende vorming
WiskundeGeschiedenisLichamelijke Oefening
Spaans
Economie
Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0
Van klas 2 KBL naar klas 3 KBL*
Cluster 1Cluster 2Cluster 3
EngelsAardrijkskundeICT
NederlandsBiologieBeeldende vorming
WiskundeEconomieVerzorging
GeschiedenisLichamelijke Oefening
Spaans
Nask
Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0
Van klas 1 TL naar klas 2 TL*
Cluster 1Cluster 2Cluster 3
EngelsAardrijkskundeICT
NederlandsBiologieBeeldende vorming
WiskundeGeschiedenisLichamelijke Oefening
Economie
Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0
Van klas 2 TL naar klas 3 TL / 3GT*
Cluster 1Cluster 2Cluster 3
EngelsAardrijkskundeICT
NederlandsBiologieBeeldende vorming
WiskundeEconomieVerzorging
GeschiedenisLichamelijke Oefening
Spaans
Nask
Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0Gemiddelde is minimaal 6.0

Opstroom mogelijk indien

  • Vanaf 7,5 gemiddeld per cluster en een voldoende voor de plusstof
  • Het eindcijfer van het sectorvak** mag niet lager zijn dan een 6,0

* Over hele cijferlijst: 3 tot 5 tekorten: bespreekgeval; bij 6 of meer tekorten: doubleren
** sectorvak: Bij Zorg & Welzijn is dat biologie, bij Economie & Ondernemen is dat economie

De schoolleiding behoudt zich het recht voor in bijzondere gevallen van bovenstaande criteria af te wijken.

3.2.2 Overgangsnormering bovenbouw: Examens

Het examen van het vmbo bestaat uit een centraal examen (CE) en uit schoolexamens (SE). Het bovenbouwprogramma is verdeeld in 5 periodes, verdeeld over jaar 3 en 4. De leerlingen werken volgens een planning die is vastgelegd in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). In het derde en vierde leerjaar informeren we leerlingen en ouders/verzorgers vóór 1 oktober over het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) waarin het volledige programma van dat examenjaar staat vermeld. Het PTA wordt ook op de website geplaatst. In het PTA staat naast de lesstof ook hoe zwaar elke toets meetelt voor het eindcijfer van het schoolexamen voor elk vak. Ook ontvangen zij informatie over het examenreglement. De leerling heeft recht op inzage in het afgenomen schoolexamen. Na elke periode zullen de ouders een totaalrapportage ontvangen over de tot dan toe behaalde resultaten. De resultaten van de schoolexamens worden door de school bijgehouden in Magister. Iedere leerling en ouder kan via Magister de resultaten van de leerling inzien.

3.2.2.a Basisberoepsgerichte Leerweg (BBL) of Kaderberoepsgerichte Leerweg (KBL)

De leerlingen beginnen in het derde leerjaar met de schoolexamens. Alle cijfers die ze voor deze schoolexamens in het derde leerjaar krijgen, tellen al mee voor het uiteindelijke schoolexamencijfer (SE).

Overgang van het 3de naar het 4de leerjaar

In eerste instantie wordt er gekeken naar de eindcijfers. Onder de volgende voorwaarden is de leerling bevorderd:

  • het gemiddelde van de cijfers voor de CE-vakken dient onafgerond minimaal een 6,0 te zijn;
  • het gemiddelde cijfer voor het profielvak moet minstens een 5,5 zijn;
  • het eindcijfer voor een keuzevak mag niet lager dan een 4,0 zijn. Het gemiddelde cijfer van alle keuzevakken moet minstens een 5,5 zijn.
  • de afgeronde eindcijfers van de CE-vakken voldoen aan de volgende eisen: o
    • alle eindcijfers en het combinatiecijfer zijn een 6 of hoger, of
    • de leerling heeft één 5 en al de andere examenvakken zijn 6 of hoger,
    • of de leerling heeft één 4 en alle andere einscijfers zijn 6 of hoger, waarvan er tenminste één 7 of hoger is, of
    • de leerling twee keer een 5 heeft en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger, waarvan er tenminste één 7 of hoger is.
    • maatschappijleer, lichamelijke opvoeding en ckv zijn minimaal met een voldoende afgesloten in leerjaar 3.

Bij leerlingen die niet voldoen aan de normen, brengt de bevorderingsvergadering een advies uit over het vervolgtraject. Dit is een bindend advies.

3.2.2.b Theoretische Leerweg (TL)

De leerlingen beginnen in het derde leerjaar met het examenprogramma. Alle cijfers die ze voor deze schoolexamens in het derde leerjaar krijgen, tellen al mee voor het uiteindelijke schoolexamencijfer (SE). Het vierde jaar wordt afgesloten met een Centraal Examen. Het College van Toetsen en Examens heeft een website: www.mijneindexamen.nl gemaakt om de leerlingen te informeren. Op deze site kunnen de leerlingen hun examenroosters vinden, de te gebruiken hulpmiddelen en de correctiemodellen na afname van de examens. Ook algemene info, regels en tips zijn op deze website te vinden.

Overgang van het derde naar het vierde leerjaar In eerste instantie wordt er gekeken naar de eindcijfers. De leerling is bevorderd als:

  • het gemiddelde van de cijfers voor de CE-vakken dient onafgerond minimaal een 6,0 te zijn;
  • het gemiddelde van de cijfers voor de CE-vakken dient onafgerond minimaal een 6,0 te zijn;
  • de afgeronde eindcijfers van de CE-vakken voldoen aan de volgende eisen:
    • alle eindcijfers en het combinatiecijfer een 6 of hoger zijn, of
    • de leerling heeft één 5 en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger
    • de leerling heeft één 4 en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger, waarvan er ten minste één 7 of hoger is, of
    • de leerling heeft twee keer een 5 en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger, waarvan er tenminste één 7 of hoger is.

Kunstvakken, lichamelijke opvoeding en maatschappijleer moeten met een voldoende of goed zijn afgesloten.

NB: De CE-vakken zijn: Nederlands, Engels, Spaans, economie, wiskunde, geschiedenis en biologie. Bij leerlingen die niet voldoen aan de normen, brengt de bevorderingsvergadering een advies uit over het vervolgtraject. Dit is een bindend advies.