Index

Heldring Business School

Hoofdstuk 1 Onze school

1.1 Heldring Business School

Heldring Business School is een interconfessionele school voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs(vmbo) en telt ongeveer 400 leerlingen. Heldring Business School maakt onderdeel uit van Lucas Onderwijs, een brede onderwijsgroep. Binnen onze school werken we vanuit de grondhouding liefde, verwondering en vertrouwen, passend bij de koersbeweging 2026 van Lucas Onderwijs.

Wij bieden voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) aan met de niveaus:

  • Basisberoepsgerichte leerweg (BBL)
  • Kaderberoepsgerichte leerweg (KBL)
  • Mavo/ theoretische leerweg (TL)

Bij het advies van de basisschool kan ook leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) gegeven zijn. Een leerling met een lwoo-advies is ook van harte welkom bij Heldring Business School, mits deze behoefte binnen de kaders van het School Ondersteuningsplan (SOP) valt. Wij bieden maatwerk voor deze leerlingen. Dit wordt verder beschreven in het hoofdstuk leerlingbegeleiding.

Heldring Business School biedt twee profielen:

  • Economie en ondernemen (E&O)
  • Zorg en welzijn (Z&W)

Op Heldring Business School leer je over het ondernemerschap: creativiteit, flexibiliteit, commercieel inzicht en doorzettingsvermogen. “Gewoon” Engels spreken maar ook business Engels, jezelf succesvol presenteren, businessplannen schrijven en in gesprek gaan met de bank. Onze school is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Haltes van zowel de bus, tram en randstadrail zijn vlak bij de school. Wij hebben goede contacten met de ROC’s (o.a. met de Mondriaan Onderwijsgroep) voor vervolgopleidingen en met het bedrijfsleven, onder meer via de stages. In onze school is een KOP klas Kader/ TL gehuisvest. Meer informatie vindt u op www.haagsekopklas.nl

1.2 De belofte van Heldring Business School

Wij geloven in het mogelijk maken van kansen voor iedere leerling en stimuleren onze leerlingen om dat waar te maken. Dit doen we onder andere door het geloof in eigen kunnen te verstevigen. Aan het eind van de rit zijn onze leerlingen positieve, ambitieuze mensen die stevig in hun schoenen staan en houden van aanpakken. Alles waar de wereld van vandaag zo’n behoefte aan heeft. En waar zij zelf de rest van hun leven plezier en profijt van zullen hebben. Heldring Business School is er voor de ondernemers van morgen!

1.3 Visie Heldring Business School

Op Heldring Business School wordt ingezet op rust, regelmaat en relatie. Pas als deze drie aspecten op orde zijn, is er ruimte voor differentiatie. Elke leerling weet wat er gebeurt aan het begin van een les en wat er van hem/haar verwacht wordt. Docenten zorgen voor deze structuur. De les is een verzamelplek van werkvormen die worden afgewisseld. De Chromebooks waarvan wij de leerlingen voorzien, zijn hier ondersteunend bij. De lessen zijn gebaseerd op de Heldring Business School structuur (begroeting bij de deur, uitleg, doelen, verwerking, evaluatie en afsluiting). Daarbinnen kan de docent verschillende werkvormen gebruiken. De docent heeft zicht op de ontwikkeling van zijn leerlingen en stemt het onderwijs ook hierop af. Daardoor zal het onderwijs voor zowel docent als leerling prettiger en leuker worden. Door te differentiëren leren wij onze leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, de ander en de omgeving. Een belangrijke voorwaarde voor succesvol onderwijs is een positief leerklimaat. Een positief leerklimaat biedt steun en structuur waarin leerlingen in alle veiligheid kunnen werken aan hun ontwikkeling. Heldring Business School is een school, waar leerlingen en medewerkers elkaar regelmatig zien en ontmoeten: de lijnen zijn kort, hulp laat niet lang op zich wachten.

1.4 Uitgangspunten en doelen

De vijf belangrijke uitgangspunten en doelen die gelden voor docenten, onderwijsondersteunend personeel, schoolleiding én ook voor leerlingen:

  • We zorgen dat elke leerling een passend diploma haalt, waarbij we gebruik maken van maatwerk;
  • We geven vertrouwen en daar hoort verantwoordelijkheid nemen bij. We verwachten dat leerlingen en medewerkers verantwoordelijkheid nemen en afleggen;
  • We werken vanuit duidelijke kaders. We zijn duidelijk in wat kan, wat mag en wat moet;
  • Wij zijn behulpzaam naar anderen, gaan respectvol met elkaar om en zorgen dat iedereen zich welkom voelt;
  • Regels, afspraken en omgangsvormen zijn duidelijk voor iedereen. Daarmee zetten we ons met elkaar in om de school veilig en schoon te houden.

“We zijn duidelijk in wat kan, wat mag en wat moet”