Index

Heldring Business School

Hoofdstuk 4 Kwaliteit van het onderwijs

4.1 Ontwikkeling van de leerling

Binnen onze school werken we met vaksecties die tweewekelijks overleg hebben met elkaar. Ze doen dit in sectieverband, maar ook sectieoverstijgend. Ook hiermee waarborgen we de ononderbroken ontwikkeling van de leerling en de leerlijnen. Met onderwijs op maat, zowel op didactisch als sociaal emotioneel gebied, willen we stagnatie in de ontwikkeling van de leerling voorkomen.

Daarnaast besteden we veel aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat. Het voeren van een anti-pestbeleid en het geven van trainingen om bijvoorbeeld faalangst tegen te gaan, zijn voor ons vanzelfsprekend.

Aan het begin van het schooljaar doen we een nulmeting voor Nederlands, Engels en rekenen in leerjaar 1. Hiermee kan het beginniveau van elke leerling ingeschat worden en zo nodig direct hulp worden ingezet. Vervolgens maken de leerlingen uit leerjaar 1 t/m 3 jaarlijks in juni nog een toets om de ontwikkeling te monitoren.

Om goed inzicht te krijgen in het onderwijsniveau van een leerlingen, gebruiken we voor alle vakken RTTI-toetsen. Op die manier kunnen leerlingen onderbouwd les krijgen op het onderwijsniveau dat bij hun past. Als het nodig is wordt een verbeterplan opgesteld. Leerlingen die het nodig hebben krijgen maatwerkuren, eventueel aangevuld met remedial teaching, huiswerkbegeleiding en soms vragen we externe organisaties voor extra begeleiding.

4.2 Hoe zorgen we voor goede kwaliteit?

Het doel van kwaliteitszorg is om op elk niveau van de onderwijsprocessen planmatig en doelgericht in ontwikkeling te zijn. De kwaliteitszorg is gebaseerd op de volgende vragen:

  • Doen we de goede dingen (Focus)?
  • Doen we die dingen ook goed (Norm)?
  • Hoe weten we dat (Monitoren)?
  • Weten anderen dat ook (Verantwoorden)?
  • Wat doen we met die wetenschap (Sturen)?

De antwoorden op deze vragen leveren informatie op voor de vijf functies van kwaliteitszorg; plannen, uitvoeren, evalueren, verbeteren en verantwoording afleggen. Dat vraagt van de school een op verbeteren gerichte cultuur, een heldere beschrijving van onderwijsprocessen en een systematische aanpak. De kwaliteitszorg is dus is ingebed in een kwaliteitscyclus (PDCA).

We werken samen binnen het team om onze kwaliteit te verhogen. Nieuwe docenten bij ons op school worden intensief begeleid. De schoolleiding gaat ook kijken bij de docenten in de lessen. Alle lesbezoeken worden nabesproken in een feedbackgesprek met de leidinggevende, waarbij gereflecteerd wordt op de les en waarbij wat goed gaat wordt besproken en er aandacht is voor verbeterpunten.

We hebben een leerlingvolgsysteem (Magister/ MMP) waarmee mentoren, vaksecties en de schoolleiding de leerlingenresultaten kunnen volgen. Elk schooljaar vragen we aan leerlingen en de ouders om een tevredenheidsvragenlijst in te vullen. De leerlingen vullen de vragenlijst in tijdens hun mentoruur. Ouders doen dit als zij met hun kind naar school komen om de cijferlijst op te halen. Hierdoor weten we zoveel mogelijk ouders te bereiken. Met de resultaten kijken we wat goed gaat en wat we beter kunnen doen.

Daarnaast vullen de leerlingen van de klassen 1 t/m 4 jaarlijks een vragenlijst in over hun welbevinden. Aan het begin van het schooljaar kunnen leerlingen zich opgeven voor de leerlingenraad. Wij vinden het belangrijk om te weten wat leerlingen van de school vinden en welke ideeën zij hebben.

De kwaliteit van ons onderwijs blijkt bovendien uit de jaarlijkse resultaatgegevens. Voor actuele informatie over onze kwaliteit kunt u kijken op de site van Scholen op de kaart.